Udsigt til cirka 125.000 flere biler i 2019

Antallet af personbiler var ved årsskiftet 2014-2015 nået op på cirka 2.300.000. Det er en voldsom stigning sammenlignet med for 50 år siden, hvor der var 676.000. Det forventes at antallet af biler vil passere 2,45 mio. biler i 2019, hvis der nyregistreres omkring 160.000 biler om året - hvilket er gennemsnittet for årene 2005 til 2014 - og den aldersbetingede afgang er som fra 2013 til 2014. Gennemsnitsalderen for bilparken er nu på 9,1 år. Det er tæt ved 0,1 år mindre end for et år siden.

Alle nye biler resulterer ikke i tilsvarende stigning i samlet bilbestand

Selv om tilgangen i form af nysalg (og i begrænset omfang tilsvarende import af brugte biler) har været betydelig de sidste par år, er bestanden vokset i betydelig lavere takt. Hvor nyregistreringerne de seneste ti år har udgjort omkring 7,5 pct. af bestanden, er bestanden i den samme periode vokset med lidt under 2 pct. om året, det udgør den samlede nettotilgang.

Statistikken viser at flere skiller sig af med ældre biler

Der er en betydelig aldersbetinget afgang i løbet af åre, og fra cirka 7-årsalderen har den været let stigende fra omkring 2004 til 2014 (se figur nedenfor). Det vil for eksempel sige, at andelen af tilbageblevne 10-årige biler af de oprindeligt registrerede er lidt mindre i bestanden ultimo 2014, end den var i bestanden ultimo 2004. I 2004 var der således ca. 90 pct. tilbage af de 10-årige biler, mens tallet i 2014 var faldet til ca. 86 pct.

Nyregistreringer fra 1990 vejer tungt i afgangen i 2014

Fordelingen af de ældre biler på årgange i et givet år afhænger derfor af det oprindelige antal nyregistreringer i årgangen i kombination med den aldersbetingede afgang. Der er for eksempel halvdelen af afgangen i 2004 - de 15-19-årige biler - domineret af de store årgange af nyregistreringer 1985-1987. I 2014 er det afgangen fra de store årgange sidst i 1990'erne, der dominerer.

De alternative forudsætninger for bilsalget

Hvis vi antager at antallet af nyregistreringer de kommende år ligger 10 pct. højere end gennemsnittet for perioden 2005-2014 - det vil sige omkring 175.000 biler - vil bestanden med den anvendte model for den aldersbetingede afgang passere 2.500.00 biler i løbet af året 2019.

Kraftig vækst i bil leasing.

Mere end hver 7. privatbil er nu leaset, skriver Jyllands-Posten den 12. november 2014. 

Dermed er leasing nu også med til at trække bilsalget mod rekord for fjerde år i træk. Ifølge Danmarks Statistik er der i årets første 10 måneder - af 2014, solgt 157.978 biler. Det er godt 7.000 biler flere end for samme periode i rekordåret 2013.

Klik her og læs hele historien i Jyllands-Posten →

Nu overstiger privatleasing bilkøbet

Flere og flere familier vælger at privatlease den nye bil, skriver Jyllands Posten. Det er især afskrivningen, der er særligt fordelagtigt for privatleasing.

Privatleasing slår ejerskab, når det drejer sig om økonomien i bilkøbet. På grund af den store afskrivning ved at købe en bil er det nu blevet mere fordelagtigt at privatlease bilen.

»Regnestykket viser, at leasing betaler sig for disse biler. Det er først og fremmest afskrivningen, der får regnestykket til at tippe til fordel for privatleasing, når man ser på totaløkonomien. Og så er det meget overraskende, at især leasingtilbuddene med kort løbetid er så attraktive,« fastslår Jan Lang.

Læs hele historien og se regnestykket, klik her gå til Jyllands Posten →

Fuld fart på leasingbilerne

Leasing har fået godt tag i både privatbilister og firmaer, skriver Morten Langkilde i Jyllands Posten Finans sektion.

Der bliver flere og flere leasingbiler på de danske veje. Det viser friske tal fra både De Danske Bilimportører og interesseorganisationen Finans og Leasing.

I august er der ifølge tal fra bilimportørerne blevet indregistreret 14.694 nye personbiler mod 14.300 i august i fjor. Af dem var de 4.980 leasede mod 3.449 i fjor. Dermed er leasingandelen steget fra 24 til 34 pct.

Klik her og læs hele artiklen fra Finans →

Privatleasing: Stadig flere private vælger den lette vej til bil ved at leje i stedet for at eje.

Jyllands Postens motorsektion bringer en artikel skrevet af Flemming Haslund om alle fordele ved privatleasing. Flemming Haslund skriver:

Leasing og specielt privatleasing er, at man i stedet for at købe en ny bil lejer den – eller leaser den, som man siger i denne sammenhæng. Der betales en førstegangsydelse. Derefter betaler man et fast månedligt beløb. Og ved leasingperiodens udløb, typisk 36 måneder, afleverer man bilen. Og så er aftalen slut...

Privatleasing er i hurtig stigning
— Thomas Lindgren Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand

I første halvår 2014 sammenlignet med første halvår 2013 har flere end dobbelt så mange privatleaset, svarende til cirka 5.000 biler. Det er stadigvæk ikke en voldsom stor markedsandel da det samlede salg er på knap 100.000 biler – men tendensen er klar. Og sådan vil det fortsætte, vurderes det. Undersøgelser blandt et bredt udvalg af nuværende leasingkunder – viser at 91 pct., at de overvejer eller stærkt overvejer at anvende privatleasing næste gang, de vil skifte bil.

Klik her og læs hele historien i Jyllands Posten →

Flexleasing: Hvis du drømmer om en luksusbil

En særlig variant af leasing er flexleasing – en smutvej til at blive lækkert kørende. For eksempel i en Ferrari for 90.000 kr. i førstegangsydelse og 7.500 kr. om måneden. Skriver Flemming Haslund i Jyllands Postens motorsektion. 

Flemming Haslund forklarer at, man som flexleaser ikke som ved almindeligt bilkøb betaler hele registreringsafgiften, men kun registreringsafgiften for de måneder, man ønsker at anvende køretøjet. Derfor er fagudtrykket ”en forholdsmæssig registreringsafgift” – man betaler således kun afgift, i forhold til det antal måneder der aftales i forbindelse med leasingaftalen. Tilmed betaler man så kun den halve afgift, når bilen er over tre år gammel. En sådan aftale kan udelukkende indgås med et leasingselskab - BICA Leasing er specialiseret indenfor flexleasing.

Klik her og læs hele Flemming Haslunds artikel i Jyllands Posten →

Undgå skat af fri bil med deleleasing

Penge og privatøkonomi bringer en spændende artikel om alle fordelene ved deleleasing.

Tiden bag rettet bruger du primært på at køre på besøg hos kunderne, men når weekenden banker på, står firmabilen parkeret i garagen, selvom du har ret til at bruge den i fritiden. Er det et scenarium, du kan nikke genkendende til, kan det måske betale sig at ændre den traditionelle aftale om firmabil til en deleleasing aftale, eller en såkaldt splitleasing aftale.

Klik her og læs hele artiklen fra Penge og Privatøkonomi →